Tipograf cu activitate prodigioasă, orator de seamă, sculptor, xilograf, brodeur, caligraf şi miniaturist talentat, patriot şi om politic remarcabil, dotat - aşa cum spune o scriere din 1737 dedicată lui - «cu multe calităţi şi foarte preţioase», Andrei - intrat în istorie cu numele de Antim - s-a născut într-o localitate din regiunea munţilor Caucaz, în vechea ţară a Iviriei. De tanăr s-a remarcat mai cu seamă în domeniul tiparului, învăţand această artă la tipografia domnească din Bucureşti. Prin vrednicia lui s-au imprimat în capitala Ţării Româneşti, la Snagov, la Ramnic şi la Targovişte peste patruzeci de cărţi, multe dintre ele in limba română. Activitatea tipografică a lui Antim are valoarea unui act de cultură de mare importanţă, ea contribuind la impunerea limbii vorbite de popor ca limbă literară. Antim a avut merite în apariţia şi dezvoltarea tiparului şi pe alte meleaguri Literele arabe, pe care le-a lucrat la Snagov, au fost dăruite de Constantin Brincoveanu, domnitorul săli, unei tipografii din Alep; Antim a înfiinţat prima tipografie din Iviria (Georgia), trimiţand acolo pe ucenicul său cel mai bun, Ştefan Mihail, şi utilajul trebuitor; timp de trei ani (1709-1712), acesta a imprimat nu mai puţin de zece cărţi şi a pregătit ucenici care au lucrat, în tiparniţa trimisă de Antim, încă un deceniu. Astfel, prin activitatea desfăşurată de Antim, Ţara Românească a contribuit la afirmarea culturii multor popoare.
Antim Ivireanu este autorul unor lucrări importante pentru limba şi literatura veche românească, cea mai cunoscută fiind Predicile sau Didahiile. Rămase în manuscris şi după moartea autorului, Predicile - după denumirea lor grecească: Didahiile - lui Antim s-au păstrat în număr doar de 28. Ele se remarcă prin frumuseţea literară a frazei şi prin cursivitatea ei muzicală, prin bogăţia şi expresivitatea imaginilor, prin logica ideilor care se randuiesc, aşa cum scria George Călinescu, într-o «admirabilă cadenţă desfăşurată fastuos ca o coadă de păun oratorică». Didahiile conţin ştiri preţioase privind viaţa socială şi politică a Ţării Româneşti de la sfarşitul secolului al XVII- lea şi începutul celui următor.
Didahiile lui Antim condamnă oprimarea la care erau supuşi oamenii săraci de către cei «...ce fac jafuri şi fac cate sunt mai rele pre pămant», scriitorul dand dovadă de un pronunţat simţ de dreptate socială şi de cunoaştere a realităţilor epocii: «Nu se cuvine cinstea şi lauda numai oamenilor celor mari şi bogaţi căci sunt vrednici acestui dar şi cei mici şi smeriţi. Că măcar că cei mari strălucesc cu hainele cele de mult preţ şi cei mici n-au cu ce să-şi acopere trupul, cei mari se odihnesc pre aşternuturi moi şi frumoase şi cei mici se culcă pre pămantul gol şi pre paie; ...aceia între răsfăţări şi între bogăţii şi aceştia între întristăciuni».
Sentimentele antiotomane ale lui Antim, apropierea de ţarul Petru cel Mare, în care vedea un sprijin în apărarea ţării, au provocat nemulţumirea înaltei Porţi Chemat fiind într-o zi de Nicolae vodă Mavrocordat, Antim intră «...la curte în rădvan, ca de obicei, ca să se întâlnească cu domnul - notează amănunţit intamplarea călugărul Mitrofan Grigoraş - cand soldaţii turci l-au oprit, l-au dat jos din rădvan şi, smulgîndu-i barba şi părul capului şi trantindu-l jos, l-au închis într-o căsuţă a curţii». Curand apoi, nu se ştie unde (fie la Snagov, fie pe drumul exilului, nu departe de Adrianopol), a fost ucis. Amintirea acestui cărturar se leagă şi de înălţarea unui important monument al arhitecturii vechi bucureştene, care-i poartă numele: aşezămantul monastic Antim.
Sursa foto: http://www.nistea.com/antim-film.htm