Orașul supranumit `Perla Carpaților`, stațiunea Sinaia, a avut de-a lungul timpului, nu mai puțin de trei gări, dintre care două regale. În gara Sinaia au coborât, de mai multe ori, membrii Casei Regale, precum și președintele american Gerald Ford. La începutul secolului trecut, la Sinaia opreau Orient Experss-ul și Arlberg Express.
În decembrie 1879 a fost deschisă publicului prima gară din Sinaia - din care astăzi se mai păstrează doar o mică parte de clădire - tot atunci a fost inaugurată prima linie de cale ferată care traversează Carpații, prin Valea Prahovei. Această primă clădire pentru călători a stației Sinaia avea și un „salon princiar”, folosit pentru primirea suveranului (atunci Principele Carol) dar și pentru oaspeții săi de seamă. Acest salon din aripa dreaptă a construcției a fost extins în 1886 de direcția generală a Căilor Ferate Române pentru regele Carol I, aceasta fiind și prima „gară regală” din Sinaia.
Din cauza numărului mare de turiști care veneau atunci să viziteze Sinaia, una dintre cele mai la modă destinații de vacanță a vremurilor, gara a devenit neîncăpătoare și astfel, în 1911 a fost demolată și s-a ridicat actuala clădire (inaugurată în 1913), rezervată exclusiv călătorilor. Din gara anului 1879 a rămas în picioare salonul regal, ca o clădire separată, care găzduiește o colecție de machete și însemne feroviare.
Gara din 1913 a fost martora unor evenimente neplăcute și anume asasinarea în 1933 de către legionari a primului ministru I. Gh. Duca, care se împotriva avântului mișcării fasciste în România. Între anii 1938-1940 micul salon princiar extins în 1886 pentru a servi ca „gară regală” devine demodat și neîncăpător astfel că se construiește gara regală a lui Carol al II-lea. Este prima construcție, cea mai nouă, care se vede când trenul dinspre București poposește la Sinaia.
Clădirea avea o remiză în care încăpea tot trenul regal. În fața gării este o piață mare, corespunzătoare primirilor la nivel de șefi de stat. În salonul central se găsește o pictură murală (5,50 x 5,50 metri) care ilustrează o vânătoare domnească de mistreți, cu 8 personaje călare, în mărime naturală, inscripționată în limba latină: Basarab Voievod secol XIV. Destinația gării a fost păstrată și pe timpul comunismului. În anul 1975, după un dejun cu Ceaușescu în trenul prezidențial și o primire entuziastă pe peronul gării lui Carol al II-lea din Sinaia, Gerald Ford a semnat, în sala maură de la Castelul Peleș, acordarea „Clauzei Națiunii celei mai favorizate” României.
Dacă ți-a plăcut acest articol, urmărește-ne pe Facebook pentru a afla mai multe noutăți. Dă Like paginii noastre printr-un click aici!
Sursa foto: ://www.portalturism.com/obiectiv-turistic/garile-regale-sinaia-romania. ://ro.wikipedia.org/wiki/Fișier:Gara_Sinaia.jpg. ://clubuldepresatransatlantic.wordpress.com/2013/12/10/centenar-gara-sinaia/. ://bucuresti.24fun.ro/locuri/altele/orasul-sinaia/. ://revistatimpul.ro/alexandru.muraru/chiria-pentru-castelul-peles-10-detalii-esentiale/