Potrivit unui proiect normativ inițiat de Ministerul Transporturilor, standardele de cost pentru construcția de autostrăzi în zonele de șes, deal și munte, precum și a drumurilor naționale noi, a podurilor, viaductelor și tunelelor rutiere vor crește cu 12,5% față de prețurile actuale.
De asemenea se modifică standardele de cost stabilite prin HG 1394/2010 și vor fi introduse majorări ale cotelor pentru consultanță, asistență tehnică și proiectare, care vor urca până la 5% din valoarea lucrărilor de infrastructură rutieră.
Dacă în anul 2010 standardele de cost erau exprimate la cursul de 4,20 lei/euro, în urma viitorului normativ vor fi exprimate la cursul de 4,55 lei/euro, mai exact, în banii noștri noile prețuri vor fi semnificativ mai mari.
„Considerăm necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 și propunem creșterea procentului aplicat lucrărilor de construcții-montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistență tehnică (față de 1,5%). În privința prețurilor unitare propunem actualizarea acestora cu indicele de cost în construcții inginerești publicat de către Institutul Național de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) și 2017, respectiv 122, reprezentând o creștere de 22%.” spun inițiatorii proiectului normativ.
În urma acestui proiect, standardele de cost pentru infrastructură vor fi următoarele:
kilometrul de autostradă construită în zona de șes va costa 4,28 milioane de euro, față de 3,82 milioane de euro în anul 2010;
kilometrul de autostradă construită în zona de deal: 5,60 milioane de euro, față de 4,98 milioane în 2010;
kilometrul de autostradă construită în zona de munte: 6.74 milioane de euro față de anul 2010 când era 5,99 milioane de euro;
kilometrul de drum național nou va ajunge la suma de 1,40 milioane de euro, față de 1,27 milioane de euro în 2010;
metrul pătrat de pod/viaduct va fi cuprins între 1.228 și 1.385 euro, aproximativ la fel cu prețul din 2010, dar pe fondul diferenței de curs valutar introdusă prin proiectul normativ actual prețul va fi mult mai mare.
Sursa photo: //www.mediafax.ro/economic/constructia-de-autostrazi-tuneluri-viaducte-si-drumuri-nationale-se-va-scumpi-cu-12-5-proiect-normativ-initiat-de-ministerul-transporturilor-17122314