După cum reiese dintr-un studiu amplu, realizat şi făcut public de UNICEF, aproape 183.000 de copii - în anul şcolar 2010/2011 şi 174.000 de copii în - 2011/2012 nu erau cuprinşi în sistemul de învăţământ. Este vorba despre adolescenţi cu vârsta între 15 şi 18 ani, care au urmat şcoala în trecut, dar au abandonat-o, precum şi pe cei care nu au frecventat niciodată şcoala. „Aceste cifre reprezintă 19% din populaţia de 15-18 ani, proporţie ce rămâne constantă la nivelul celor doi ani asupra cărora s-a focalizat analiza. Rata abandonului şcolar din anul 2011/2012 indică un risc crescut pentru elevii din zonele rurale: valoarea indicatorului este cu aproximativ 30% mai mare în cazul acestora faţă de cei din urban”, se menţionează în studiul UNICEF. Practic, unul din cinci adolescenţi români, mai precis 19% dintre cei cu vârste cuprinse între 15 şi 18 ani, nu merge la şcoală. Rata abandonului în funcţie de mediul de rezidenţă şi de gen indică faptul că riscul cel mai înalt de excluziune prin abandon este asociat băieţilor din mediul rural. Studiul făcut de UNICEF a mai arătat că ratele repetenţiei în clasele a IX-a, a X-a şi a XII-a au fost cu peste 40% mai mari în rândul elevilor din mediul rural, comparativ cu cei din urban.
În acelaşi studiu se mai atrage atenţia asupra unui alt aspect important: România alocă cel mai mic buget pentru educaţie dintre toate ţările membre ale Uniunii Europene.